Чорна пʼятниця (Black Friday) — день найбільших розпродажів, який традиційно припадає на наступний день після Дня подяки у США (четвертий четвер листопада). У цей час магазини та онлайн-платформи пропонують значні знижки на товари, привертаючи увагу мільйонів покупців у всьому світі.
Історія цієї дати почалася ще у XIX столітті. Назва «Чорна пʼятниця» зʼявилася не через знижки. Уперше термін «Black Friday» використали у 1869 році, але він мав зовсім інше значення — біржовий крах, спричинений спекуляціями золотом. А вже сучасне значення виникло у 1960-х роках, коли поліція Філадельфії почала називати «чорною» пʼятницю після Дня подяки через величезні затори, хаос і тисняву в місті. Пізніше ця назва стала асоціюватися з високими продажами магазинів. Для магазинів цей день також став символічним: замість «червоних» збитків на фінансових звітах вони почали переходити у «чорний» прибутковий колір.
В Україні популярність цього дня стрімко зросла після 2010-х років, коли до акцій почали приєднуватися великі торгові мережі та онлайн-магазини. Втім, попри гучні обіцянки, не всі магазини пропонують реальні знижки. Деякі просто піднімають ціни напередодні розпродажів, а потім знижують до звичайного рівня.
Чорна пʼятниця б'є по базових інстинктах людини, наприклад таких, як страх втрати і обмеженість часу чи кількості товару. Це спонукає купувати більше, ніж потрібно. Соціальний вплив чорної п'ятниці оснований також і на масовому ажіотажі, що змушує думати, ніби покупка необхідна, навіть якщо це не так. Важливим фактором є і адреналін від покупок: знижки викликають емоційний підйом і створюють ілюзію вигідності.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Мімічні зморшки, сухість та висипання: зіркова косметологиня розповіла, як визначити, що шкірі недостатньо домашнього догляду