«П’ять колосків пшениці»: українців розлютили прикраси відомого бренду - що відомо про скандал
Соціальні мережі вибухнули суперечками після того, як український бренд Bevza представив нову лімітовану серію ялинкових прикрас під назвою П’ять колосків пшениці.
Презентація колекції відбулася за кілька днів до Дня пам’яті жертв Голодомору — і саме ця деталь стала причиною гучного обурення. До набору входили п’ять колосків — чотири золотих і один чорний, ніби спалений. Багато користувачів вважали це недоречним у контексті трагічної історії 1932–33 років. Адже саме тоді, за «законом про п’ять колосків», радянська влада засудила понад 54 тисячі українців за спроби зібрати зерно на полі.
Генеральна директорка Національного музею Голодомору-геноциду Леся Гасиджак у своєму дописі в Facebook написала:
«Цей закон – жахлива трагедія, масштаб якої ми й досі не до кінця можемо усвідомити. Людей прирікали на смерть лише за кілька підібраних колосків. Це виглядає як, ну, як якесь знущання».
Дискусія в соцмережах миттєво набула розголосу. Одні назвали такі прикраси наругою над пам’яттю жертв Голодомору, інші — спробою нагадати світу про біль минулого.
Що кажуть експерти
Дослідниця гастрономічної культури Олена Брайченко у Сніданку з 1+1 пояснила, що реакція суспільства — природна:
«Майже 70 років тема Голодомору була заборонена. Тому суспільство гостро реагує на все, що здається нешанобливим. Проблема не у самих колосках, а у назві, яка стала тригером».
Як відреагувала дизайнерка
Засновниця бренду Bevza Світлана Бевза у своєму коментарі пояснила, що сенс колекції полягає у вшануванні сили українців:
«Сенс, вкладений у створення даних прикрас - це, перш за все, шана силі до виживання українського народу, пам'ять про кожного українця, хто не зустріне більше Різдво. Нагадування про те, через що пройшли попередні покоління і яку ціну ми платимо зараз заради різдвяних ялинок, заради збереження українських символів.
І колоски одні із символів цієї боротьби. Ми говоримо зі світом символами. Мій дідусь Василь, який народився у 1918 році, розповідав про цінність колосків, про силу родини, вчив любити Україну. Все, що я створюю у Bevza - моя особиста історія про любов».
На тлі критики бренд видалив рекламний пост про продаж цих ялинкових прикрас із соцмереж, однак дискусія в публічному просторі триває.
Громадська реакція
Історикиня моди Зоя Звіняцьківська наголосила, що важливо навчитися перетворювати трагічні історії на символи сили:
«Тут всі в стрічці обурюються яленковим прикрасам у вигляді п'ять колосків Голодомору. І дарма, на мій погляд, треба перетворювати історії, які тебе вбивають в історії, які дають тобі силу жити».
Водночас громадська діячка Юлія Савостіна закликала не «кенселити» дизайнерку, а вести зважену розмову:
«Наша злість, втома, розчарування, вони не через невдалу колекцію, вони через неможливість впливати на події, а на Світлану ми можемо впливати набагато коректніше, бо вона точно не ворог».
