Документальний історичний фільм «Україна.Повернення своєї історії», презентований на телеканалі «1+1» до 25-річчя Незалежності України, викликав великий резонанс в суспільстві і став важливою подією в українській документалістиці.

Фільм виробництва «1+1 Продакшн» поєднував у собі елементи розслідування і повноцінні наукові дослідження і став найбільш рейтинговим документальним фільмом на українському телебаченні з початку року по київській аудиторії віком 18-54 років.

Однією з основних сюжетних ліній стало відтворення зовнішності дружини Ярослава Мудрого, шведської принцеси Інгігерди, яку російські священнослужителі визнали святою. Польські вчені, фахівці кафедри судової медицини з університету Кароля Марцинковського в Познані, зробили 3D модель голови Інгігерди, використовуючи дані, отримані під час сканування останків із саркофагу в Софійському соборі в Києві.

До 3D моделі вони додали ескіз портрета дружини Ярослава Мудрого та передали результати своєї роботи до Києва, де фахівці «1+1 Продакшн» склали дві частини «пазлу» разом, вперше в історії отримавши об'ємний портрет Інгігерди.

Ця подія викликала величезний інтерес в українців, тому телеканал «1+1» продовжив роботу над лінійкою історичних документальних фільмів, а «1+1 Продакшн» заявив про початок роботи над багатосерійною історичною драмою «Інгігерда», що оповідає про дружину Ярослава Мудрого.

Про подробиці відтворення зовнішності Інгігерди, яка стала знаковою фігурою для Київської Русі в ХІ столітті, розповіла керівник відділу технічної підтримки і постпродакшн «1+1 Продашкн» Ольга Михальченко.

– Які завдання і мета стояли перед командою «1+1 Продакшн»?

Наші польські колеги з Медичного інституту Кароля Марцинковського, на основі даних дослідження черепа та інформації з історичних джерел, створили тривимірну модель голови і окремо ескіз портрета Інгігерди. Наша ж завдання полягало в тому, щоб цей малюнок перенести на об'ємну модель, не спотворивши риси обличчя історичного персонажа, які змоделювали польські експерти. На основі інформації, отриманої від авторів фільму, істориків і судмедекспертів, ми доробляли текстуру шкіри, волосся, ніс, очі, вії і зморшки.

– Яку технологію ви використовували?

Технологія називається «віртуальна глина». Це комп'ютерна реставрація портрету, який ми доповнили використанням «тканини», подібної шкірі. Вона дозволяє досить точно і об’ємно побачити, як виглядає людина. Щоб акуратно і точно відобразити риси обличчя людини, нам необхідний рельєф черепа і детальна інформація про цю особистість. Далі на череп наносимо м'язи і інші об'єкти шар за шаром.

Ми знали, що шведська принцеса Інгігерда була дуже красивою, вольовою жінкою зі скандинавськими широкими рисами обличчя, мала 10 дітей. Також вона мала вплив на свого чоловіка Ярослава Мудрого, виконуючи функцію миротворця і намагаючись помирити його з братами, ходила з ним у військові походи і померла у віці близько 50 років.

Ці відомості були неймовірно важливі для нас, оскільки для початку потрібно було встановити для себе особистість цієї людини, щоб потім неупереджено почати працювати.

Очі – перше, з чого ми почали роботу, адже вони мають колосальне значення. Далі ми проходили по контурах: йшли уздовж носа, далі працювали зі щоками. Для нас було дуже важливо не спотворити роботу польських колег і не надати цьому своє смакове забарвлення.

– Як довго ви працювали над відтворенням зовнішності Інгігерди?

Над зовнішністю Інгігерди ми працювали три доби. Це була цілодобова безперервна робота трьох фахівців, адже ми повинні були встигнути до прем'єри фільму. На опрацювання даних про Інгігерду і знайомство з її особистістю ми витратили близько 2-3 тижнів.

Звичайно, нам дуже допомогли автори фільму і експерти. Вони змогли яскраво описати дух епохи Київської Русі. Також багато часу забрав повторний огляд комп'ютерних даних, який ми робили за допомогою методик, що розробили антропологи, коли ще не було комп'ютерів. Ми не могли повністю довіритися комп'ютеру – адже це машина, не людина.

– Чи доводилося до цього команді «1+1 Продакшн» відновлювати зовнішність історичних особистостей?

Ні, для нас це був свого роду виклик. Багато людей, які знали, що ми беремося за таку роботу, говорили: «Ви хочете змінити світ?» А ми відповідали: «Ні, ми хочемо його зробити краще».

Коли всій команді сказали про те, що перед нами стоїть таке завдання, ми зрозуміли, що повинні познайомити цей світ з видатною особистістю. Навіть наші польські колеги з Медичного інституту Кароля Марцинковського говорили, що вони дочекатися не можуть фінального результату.

Вони присвятили багато часу, вивчаючи життя Інгігерди, інженери сканували кістки черепа, довго працювали з ними. Вони перейнялися історією цієї жінки, і коли побачили у фільмі фінальний результат нашої спільної роботи, сказали, що перше, що відчули – бажання її обійняти.

До речі, сторінка у Вікіпедії, присвячена дружині Ярослава, вже використовує наше зображення, як ілюстрацію. А директор заповідника Софія Київська Неля Куковальська повідомила, що наш портрет розмістили біля саркофага в Софійському соборі, де знаходиться прах Інгігерди.

Нагадаємо, в багатосерійній історичній драмі «Інгігерда» автори «1+1 Продакшн» планують розкрити особистість, характер та історію життя шведської принцеси, яка стала знаковою фігурою для Київської Русі в ХІ столітті.

Багатосерійний фільм стане художньою інтерпретацією подій з життя видатної, сильної і красивої жінки, закоханої в норвезького короля Олафа Святого, але проти волі виданої заміж за київського князя Ярослава Мудрого. Її життя повне любові, пристрасті, інтриг, братовбивчих воєн і походів, а також подвигів.

За часів правління чоловіка шведської принцеси Ярослава Мудрого Київська Русь досягає найвищої точки свого економічного і культурного розвитку, ставши одним з найсильніших європейських держав.

Інгігерда, яку вважали еталоном краси свого часу, стала матір'ю королев Франції, Угорщини та Норвегії, князів Києва, Новгорода, Чернігова та Переяслава, виховала великим правителем онука Володимира Мономаха.