Реальна історія української Мрії: Акім Галімов розповів про найбільший у світі літак
Акім Галімов розповів справжню історію української Мрії та відповів, чи був шанс її врятувати
Найбільший у світі літак, українську Мрію було знищено російськими окупантами навесні 2022 року. Впродовж останніх двох років довкола цієї трагедії є досі багато відкритих питань на які мало хто може дати відповідь. Для чого насправді будували цього гіганта? Як літак гастролював закордоном? І найголовніше – чи був шанс урятувати нашу Мрію? На це та інші питання відповів Акім Галімов у “Реальній історії”.
Історія створення
Розробка літака почалася в 1985 році. Після успіху американських конкурентів потрібно було терміново створити повітряний трансфер для перевезення радянського космічного корабля Буран. Перший грандіозний політ Мрії відбувся вже 21 грудня 1988 року.
Тобто авіаконструктори за 4 роки змогли створити справді унікальний винахід. У висоту літак Мрія був приблизно, як п'ятиповерховий будинок - 18,2 м, у довжину - 84 м, розмах крила мав - 88,4 м. Літак попри свою вагу міг підняти в повітря 250 тонн вантажу. Тож з такими характеристиками чи дійсно не мрія це?
Авіагігант використовувався для перевезення надвеликих і нестандартних вантажів, таких як локомотиви, генератори, верстати та гуманітарна допомога.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як росія бреше про "велику перемогу" в Другій світовій війні: "Реальна історія" з Акімом Галімовим
Як виникла ідея назви
Назву для літака спершу мали обрати за допомогою певного конкурсу ідей, але головний конструктор — Петро Балабуєв в останній момент вирішив назвати його сам. Завдяки йому і з'явилась назва — Мрія. Він зазначив, що створення цього літака — це рух і він однозначно уперед. Як кажуть, якщо люди мріють, то вони й творять щось. А оскільки це було створено на українській землі, то й було справедливо назвати її українською мовою — Мрія.
До того ж збереглася і цитата Петра Балабуєва з церемонії презентації літака.
Мрія — це нескінченність людської думки та бажання. Мрія веде нас уперед і ніколи не зникне, допоки живе людина на планеті. І якщо народився літак на українській землі, хай несе на своєму борту слово з її мови.
Мрія і світові рекорди
Відразу за рік після створення Мрія встановила свої перші 110 світових рекордів в одному польоті з вантажем понад 156 тонн, тоді літак піднявся на 12430 м.
Продовжує встановлювати свої рекорди Мрія у вересні 2001 року. Цього разу їх було вже 124. Літак встановив в одному польоті абсолютний рекорд найбільшої вантажності. А саме: у Мрію помістилось п'ять танків з вагою 254 тонн вантажу. З ними літак піднявся на висоту 10570 м.
Це був показовий політ саме задля фіксації рекордів, і це мала бути найсенсаційніша новина дня, але через трагедію в Сполучених Штатах, новини про рекорди Мрії відійшли на задній план. Однак, поки жоден літак у світі досі їх не перевершив.
Знищення літака
27 лютого 2022 стало відомо, що російські війська знищили один із найбільших літаків у світі українського виробництва АН-225 Мрія. Це сталося в аеропорту Гостомеля, де флагман української авіації перебував на ремонті. Бої за гостомельський аеродром тривали до останніх днів березня 2022 року.
На летовищі понад десяток розстріляних літаків, серед яких вантажник "Руслан", кілька менших літаків, а в ангарі — найбільший літак у світі Ан-225 "Мрія", понівечений настільки, що від нього майже нічого не залишилося.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Акім Галімов у проєкті "Реальна історія" розповів про формування ЗСУ та російський вплив на українську армію за часи незалежності
Чому це допустили
Розслідувати обставини знищення літака на летовищі в Гостомелі Служба безпеки України розпочала весною 2023 року. Зрештою, підозру оголосили трьом на той момент колишнім керівникам держпідприємства Антонов. Основною причиною була недбалість керівництва.
Попри поширення інформації про те, що без спеціального встановленого двигуна Мрія фізично не могла піднятися у повітрі і її доля тоді була визначена. Літак все одно мав змогу полетіти, але так цього і не зробив.
До того ж окремі працівники підприємства тривалий час перешкоджали силам оборони в організації протиповітряної та наземної охорони летовища в Гостомелі.
Історія Мрії: завершення чи пауза
Свого часу було побудовано другий корпус літака. Його збудували ще в радянський період та планували використати для наземних випробувань.
Фахівці оцінюють вартість відновлення Мрії із цього другого екземпляра від 500 млн до 3 млрд доларів.
Втім, експерти ще досі досліджують, що зі вцілілого на Мрії може бути використано для іншого літака. Та зазначають, що тоді про вартість відновлення вже можна буде говорити точніше.
Тож поки спеціалісти роздумують над відновлення української Мрії, Акім Галімов вже займається відновленням української історії. Читайте наймасштабніше історичне розслідування про схід України.