Російська пропаганда на окупованих територіях: Акім Галімов розповів, як ворог виправдовує війну у шкільних підручниках

Реальна історія
Новий випуск Реальної історії: Акім Галімов розповів, як російська пропаганда на окупованих територіях виправдовує війну у шкільних підручниках - відео

Акім Галімов у новому випуску Реальної історії розповів, як російська пропаганда на окупованих територіях виправдовує війну у шкільних підручниках

Поділитися:

У 2022 році російські школи почали використовувати нові підручники з історії, які росіяни завозять на захоплені території, тобто, на тимчасово окуповані території України. Ці підручники наповнені дезінформацією, що спотворює історичні факти та створює викривлене уявлення про сучасні події. В ексклюзивному випуску “Реальної історіїАкім Галімов покаже російські підручники з історії та географії, привезені з деокупованих територій України, адже те, що написано в цих підручниках - небезпечна зброя. Дітей в росії та на окупованих територіях вчать, що Україна - ультранаціоналістична держава, яка була вигадана австрійським генштабом. Школярам пояснюють, чому СВО - необхідна міра, західний світ складається з ворогів, а володимир путін - герой, який рятує світ від зла.

Російські підручники як інструмент пропаганди

У розділі "Россия сегодня: специальная военная операция" російські школярі дізнаються, що війна проти України нібито є "захисною" дією росії. Підручники стверджують:

"Россия вынужденно начала специальную военную операцию на территории Украины для защиты русскоязычного населения от геноцида, который проводился украинскими националистами".

Цей наратив є відвертою брехнею, що має на меті виправдати агресію проти України. За словами Юрія Гомана - журналіста і військового оглядача, підручник з історії росії для 11-го класу охоплює події від 1945 року до сьогодення. Частина, що стосується України, дискредитує українську незалежність, описуючи її як випадковість, що стала можливою завдяки помилкам і слабкості радянського керівництва у 1991 році. Українські революції 2004 і 2014 років підручники описують як "державні перевороти", організовані "західними спецслужбами", а не як народні повстання проти корупції та авторитаризму.

Молоді люди, які виростають з такими поглядами, можуть стати агресивно налаштованими, підтримувати війну і насильство. Це також ускладнює процес реінтеграції окупованих територій у майбутньому, адже нам доведеться працювати над тим, щоб змінити їхні переконання і повернути їх до правдивої історії.

Спростування освітніх стандартів 

Викладачка історії Олена Дубовик розповіла про спрощення процедури схвалення підручників у росії. Тепер підручники можуть з'явитися у школах без попереднього рецензування і погодження з експертами. Це суттєво знижує якість освіти, адже немає жодної гарантії, що підручники будуть об'єктивними і науково обґрунтованими.

"Підручники, які не мають нічого спільного з правдою, формують погляди і свідомість дітей на окупованих територіях. Вони отримують викривлену інформацію, яка зомбує молодь і змушує їх вірити, що росія має право на агресію проти України", — підкреслює Олена Дубовик.

Як росія переписувала ключові історичні події

Прикладом перекрученої історії є війна між Радянським Союзом та Фінляндією 1939 року. У російських підручниках ця війна подається як оборонна операція СРСР, яка була вимушеною через відмову Фінляндії "відсунути кордон для безпеки Ленінграда". Але істина значно складніша: у серпні 1939 року СРСР уклав з нацистською Німеччиною пакт Молотова-Ріббентропа, який таємно ділив Європу на сфери впливу. Фінляндія потрапила до радянської зони, що зробило її жертвою неминучої агресії. Фіни, незважаючи на свою слабку оборону і пацифістські настрої, виявили героїчний спротив. Радянська пропаганда звинувачувала їх у провокаціях, що стало приводом для нападу. Результатом стала кровопролитна війна, яка завершилася втратою 11% фінської території, але водночас збереженням її незалежності. Втрати СРСР були колосальними – понад 126 тисяч загиблих. Однак, у підручниках цей конфлікт подається як оборона.

Кримська війна середини XIX століття також зазнала перекручення. Російський цар Микола I вимагав від Туреччини визнання протекції над усім християнським населенням Османської імперії. Коли султан відмовив, Микола вдерся у Молдову та Валахію, очікуючи, що Туреччина оголосить війну. У російських підручниках Османська імперія подається як агресор, тоді як росія - як захисник християн.

У десятих класах російські підручники стверджують, що Першої світової війни не було б, якби світ слухав Росію, яка пропонувала мирні угоди. Насправді, росія була великим агресором, не меншим, ніж Німеччина чи Австрійська імперія.

Небезпека такої пропаганди

Російські учні сьогодні виховуються на постатях, якими мають пишатися: Сталін, що збудував могутню країну і армію, і путін, який нібито відновлює велич росії. Ці історичні постаті подаються як приклади для наслідування, що формує ідеологічну базу для виправдання сучасної агресивної політики. Викривлена історія не лише формує викривлену свідомість, але й виправдовує сучасні агресивні дії. Чи не найжахливіше те, що дорослі, виховані на таких підручниках, готові виправдовувати геноцид, насилля і масові вбивства.

Ця тенденція почалася ще до повномасштабного вторгнення росії в Україну. Зміна підручників – це частина великого ідеологічного проекту, який готує нові покоління до прийняття агресивної політики під виглядом оборони і захисту. Ворог добре усвідомлює, що історія - це потужний інструмент впливу на свідомість. І коли історія стає інструментом пропаганди, вона стає небезпечною зброєю.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Новини по темі